Koraal zet cliënt centraal bij eten en drinken | 29-08-2017

Koraal zet cliënt centraal bij eten en drinken
In augustus 2016 is Koraal samen met Hospitality Group gestart met het traject ‘eten en drinken’. Bij Koraal staat de cliënt centraal, ook op het gebied van eten en drinken. Om meer op de wensen en behoeften van de individuele cliënten en groepen in te kunnen spelen zijn per 1 februari 2017 de centrale keukens gesloten en bereiden de 242 zorglocaties hun maaltijden zelf.
Koraal zet cliënt centraal bij eten en drinken

Een mooie ontwikkeling die een belangrijke bijdrage levert aan de regie, keuzevrijheid en participatie van de cliënt. Zo kunnen medewerkers voortaan samen met de cliënten bepalen hoe laat ze willen eten en wat er op het menu staat. Waar mogelijk kunnen de cliënten natuurlijk  zelf koken of een handje helpen. Kortom: samen beleven!

Het is ook een spannende opgave want hoe zorgt Koraal ervoor dat de bijna 3.000 medewerkers optimaal zijn voorbereid om invulling te kunnen geven aan deze nieuwe dienstverlening?

De zorgmedewerkers zijn meegenomen in het traject met een pakkende storyline over de visie van Koraal op eten en drinken, waarin het leven, leren, zorgen en werken vanuit cliëntperspectief het uitgangspunt is. Tijdens een ‘roadshow’ langs alle locaties is met onderstaande animatiefilm het startsein gegeven voor de uitleg van het traject. In de trainingen is gezocht naar een balans tussen inhoudelijke informatie over gastvrijheid en inspiratie om van de maaltijd een bijzonder moment te maken.

Koraal zet cliënt centraal bij eten en drinken

Naast de trainingen voor de zorgmedewerkers vonden er werksessies plaats met de voedingscoördinatoren. De 10 voormalige koks hebben de opdracht gekregen om als voedingscoördinator te gaan ‘koken met woorden'. Er is volop aandacht besteed aan het trainen van vaardigheden om dit te realiseren en daarmee de zorgmedewerkers optimaal te ondersteunen bij hun nieuwe taak. Ze hebben inzicht gekregen in hun communicatiestijlen, onderlinge samenwerking en concreet gekregen hoe ze hun functie vorm kunnen geven. Binnenkort vind een borgingssessie plaats, om de kennis op te frissen, een verdieping te maken op de theorie met casussen uit de praktijk en te kijken of de voedingscoördinatoren verdere ondersteuning in hun dagelijkse werk nodig hebben.

In dit traject is veel aandacht besteed aan de uitwerking van de ‘why’. Wat is de noodzaak van de verandering en wat vraagt dit van medewerkers? Het geeft de mogelijkheid om de cliënt centraal te zetten, persoonlijke aandacht te geven tijdens de waardevolle eetmomenten op de dag en geeft de cliënt flexibele keuzes en regie over eten en drinken. De echte verandering is natuurlijk gestart nu medewerkers cliënten de keuze voorleggen; "wat wil je eten vandaag?"

Nieuwsgierig naar dit traject? Bekijk hier de animatiefilm:

Deel deze pagina op