MijnMening: hoe gaat het nu echt met je? | 26-03-2019

MijnMening! De online vragenlijst waarmee onze cliënten kunnen aangeven hoe tevreden ze zijn over de zorg en begeleiding bij Koraal. MijnMening! ontstond jaren geleden op initiatief van de Cliëntenraad van De Hondsberg. Toen werden de vragenlijsten nog op papier ingevuld, maar inmiddels heeft MijnMening! zich ontwikkeld tot een eigentijdse, online applicatie. Onlangs werd MijnMening 2.0 gelanceerd: makkelijker om mee te werken, nog meer waardevolle resultaten én samen met gebruikers ontwikkeld. Roel Kooijmans, één van de initiatiefnemers van de applicatie, vertelt over de ontwikkeling.

“In 2013 maakten we de switch van papier naar digitaal. In de loop van de jaren zijn technologieën echter zo ver doorontwikkeld, dat MijnMening! niet altijd meer even stabiel was. Opnieuw bouwen dus. Dat gaf ons de mogelijkheid de applicatie inhoudelijk te verrijken, het gebruiksgemak te vergroten en de uitstraling te verbeteren. Vanzelfsprekend betrek je dan medewerkers en cliënten bij de ontwikkeling; zij zijn immers de gebruikers van de applicatie.”

Waardevolle veranderingen
“Een groot pluspunt van de nieuwe app is dat die nu ook op tablet en mobiel kan worden geïnstalleerd. We zijn dus niet meer afhankelijk van de computers op de groep, waarmee je geen beeld en geluid kunt afspelen. De cliënt logt thuis of op de groep in en gaat aan de slag, alleen of met een begeleider. Daarnaast is de vragenlijst per doelgroep te ‘customizen’.  We gaan onderzoeken welke filmpjes of ander beeldmateriaal ondersteunend zouden kunnen werken.

Een andere verandering waar ik erg blij mee ben, is de taal. De vragen zijn geformuleerd volgens de ‘Taal voor allemaal’-richtlijnen. Hierdoor kunnen ook cliënten met lagere taalvaardigheden de vragen goed begrijpen. Natúúrlijk helpen we onze cliënten waar nodig en gewenst, maar het streven is steeds om een vragenlijst te ontwikkelen die door zoveel mogelijk cliënten, ongeacht hun niveau,
is in te vullen.”

Volledig artikel
Klik hier voor het volledige artikel

Deel deze pagina op